27 februari 2024 verschenen in Nunspeet HaH
Veel gekozen kerkelijke muziek bij uitvaarten
In deze tweede aflevering van de rubriek ‘Muziek bij afscheid en verlies’ gaat het over kerkelijke muziek die vaak gekozen wordt. Waarom die voorkeur, welke plek krijgt het en hoe moet het klinken.
Op onze website staan zes rubrieken met veel gekozen nummers. In de rubriek Kerkelijk staat het lied ‘Lichtstad met de paarlen poorten’ bovenaan. Wij hebben het daar toevallig neergezet, maar deze wordt het vaakst gescoord.
De Zweedse predikant Fredrick Arved Blom zit in de gevangenis, verbitterd en voelt zich door God en mensen verlaten. Later vindt hij God terug en schrijft in 1917 dit lied. Hij verlangt naar de hemel en ziet een stad voor zich waar God hem verwelkomt. Waar geen rouw en tranen zijn. Een Nederlandse zendelinge in Indonesië vertaalt het lied. Zij lijdt onder malaria en wil geen pillen omdat ze op God vertrouwt. Ze stelt de bundel Glorieklanken samen met liederen waarin God de eer krijgt.
Waarom is dit lied zo populair en is dit altijd zo geweest? We spreken daarover met een predikant die een verschuiving ziet in voorkeuren. Niet langer liederen als ‘U zij de glorie’ en ‘Ik zie een poort wijd open staan’. Deze gaan over de opstanding en het verlossingswerk van Jezus. Net of de laatste tijd het lijden meer centraal staat. Het verlangen naar rust en vrede, naar afwissen van tranen. Hij ziet op de Veluwe dat kinderen uit liefde en eerbied voor hun ouders liederen kiezen die daarbij aansluiten.
Als uitvaartverzorgers ondersteunen wij nabestaanden net als predikanten in een kerkelijke uitvaart bij de samenstelling van de liturgie. Daarin vinden wij net als zij de volgorde belangrijk. De inhoud en de toonzetting van Lichtstad met de paarlen poorten is vreugdevol. Het past goed aan het eind van de plechtigheid waarin tranen terecht de overhand hebben. Mensen moeten kunnen opstaan om krachtig de gang naar de begraafplaats te maken.
Een organist die vaak speelt bij uitvaarten kent dat gevoel uit ervaring. In het begin van het lied speelt hij ingetogen, maar bij het vierde vers over de vreugde gaan alle registers open. Dan tilt hij mensen graag op.
Wilt u meer weten over onze ervaringen, de volgende aflevering gaat over populaire en Nederlandstalige muziek die gekozen wordt niet alleen bij crematies maar ook bij kerkelijke uitvaarten.